STATUT
ZESPOŁU SZKÓŁ W GŁUCHOŁAZACH
Spis treści
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY.. 30
Zasady Oceniania uczniów w Zespole Szkół 37
Zasady Oceniania Słuchaczy w Zespole Szkół 48
SZKOLNE SCHRONISKO MŁODZIEŻOWE. 53
Kompetencje dyrektora schroniska. 54
Prawa i obowiązki dzieci i młodzieży korzystających ze schroniska. 57
Podstawa prawna:
1) Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1481 ze zm.);
2) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.);
3) Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60);
4) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 2215 ze zm.).
Rozdział 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Szkoła nosi nazwę Zespół Szkół w Głuchołazach
- Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o „szkole”, „zespole szkół” należy przez to rozumieć Zespół Szkół w Głuchołazach, ul. Kaszubska Kolonia 2, 48- 340 Głuchołazy.
- Statut jest zbiorem przepisów praw i obowiązków uczniów, słuchaczy, rodziców, nauczycieli i organów szkoły.
- Inicjatywę zmian w statucie posiada Rada Pedagogiczna.
- Organem prowadzącym szkołę jest Powiat Nyski z siedzibą przy ul. Piastowskiej 33, 48- 300 Nysa, a sprawującym nadzór pedagogiczny Opolski Kurator Oświaty
- Szkoła jest jednostką budżetową.
- Ustawie- należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 Prawo Oświatowe (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1148 ze zm.);
- Organie prowadzącym – należy przez to rozumieć Powiat Nyski;
- Kuratorze lub organie sprawującym nadzór pedagogiczny – należy przez to rozumieć Opolskiego Kuratora Oświaty;
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Zespołu Szkół w Głuchołazach, który jest jednocześnie Dyrektorem wszystkich szkół wchodzących w skład zespołu szkół;
- Rodzicu – rozumie się przez to rodziców, a także prawnych opiekunów oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad uczniem;
- Uczniu, słuchaczu – rozumie się przez to osobę uczęszczającą do szkół wchodzących w skład zespołu szkół.
Rozdział 2
NAZWA, CELE I ZADANIA SZKOŁY
§ 2
- Zespół Szkół jest szkołą publiczną kształcącą młodzież i dorosłych w zakresie szkoły ponadpodstawowej.
- Na nazwę szkół wchodzących w skład zespołu składają się: nazwa zespołu i nazwa poszczególnej szkoły.
- Siedziba szkoły mieści się w Głuchołazach przy ul. Kolonia Kaszubska 2.
- W skład Zespołu Szkół w Głuchołazach wchodzą szkoły dla młodzieży:
- Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego o 4- letnim cyklu kształcenia, na podbudowie 8- letniej szkoły podstawowej;
- Technikum o 5-letnim cyklu kształcenia, na podbudowie 8-letniej szkoły podstawowej, kształcące w zawodzie technik informatyk i technik hotelarstwa, w szkole funkcjonują klasy dotychczasowego czteroletniego Technikum na podbudowie dotychczasowego gimnazjum (do czasu zakończenia kształcenia w tych klasach w zawodzie technik informatyk i technik hotelarstwa );
- Branżowa Szkoła I Stopnia o 3 letnim cyklu kształcenia na podbudowie 8-letniej szkoły podstawowej ( oraz dotychczasowego gimnazjum do czasu zakończenia kształcenia w tych klasachkształcąca młodzież w zawodach różnych zgodnych z obowiązującą klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego.
- Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych o 3- letnim cyklu kształcenia na podbudowie dotychczasowej szkoły zasadniczej, na podbudowie dotychczasowego gimnazjum, 8-letniej szkoły podstawowej.
- Szkolne Schronisko Młodzieżowe w Głuchołazach.
4a. Szczegółowe informacje dotyczące szkół wchodzących w skład Zespołu określono
w Statutach poszczególnych szkół.
- Czas trwania cyklu kształcenia w poszczególnych typach szkół jest zgodny z przepisami w sprawie ramowych planów nauczania.
- Zawody i profile kształcenia ustala Dyrektor Szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę i powiatowym urzędem pracy.
- Nomenklatura zawodów i specjalności, w których szkoły kształcą jest zgodna z przepisami w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności.
- W oddziałach wielozawodowych kształcących młodocianych pracowników nauka zawodu odbywa się w prywatnych zakładach pracy.
- Dokształcanie teoretyczne młodocianych pracowników w zakresie kształcenia ogólnego odbywa się w Szkole, a w zakresie kształcenia zawodowego na kursach dokształcających, zgodnie z obowiązującymi ramowymi planami nauczania.
- Szczegółowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów szkoły dla młodzieży reguluje ocenianie wewnątrzszkolne.
- Szczegółowe zasady oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy szkoły dla dorosłych reguluje ocenianie wewnątrzszkolne słuchaczy szkół dla dorosłych.
- Szczegółowe zasady wydawania świadectw określają odrębne przepisy.
- Uprawnienia abiturientów i absolwentów szkoły określają odrębne przepisy.
- Językiem wykładowym w szkole jest język polski.
- Nauka w szkole jest bezpłatna.
§ 3
- Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie – Prawo Oświatowe i w przepisach wydanych na jej podstawie oraz w programie wychowawczo- profilaktycznym szkoły, a w szczególności:
- Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa dojrzałości, oraz świadectwa ukończenia wybranego typu szkoły;
- Wspomaga wszechstronny rozwój ucznia i słuchacza;
- Podtrzymuje poczucie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
- Udziela pomocy psychologicznej i pedagogicznej;
- Otacza opieką uczniów i słuchaczy niepełnosprawnych uczęszczających do Szkoły;
- Umożliwia absolwentom dokonania świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu;
- Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizowaniu celów i zadań określonych w ustawie, stosownie do warunków Szkoły i wieku uczniów;
- Rozwija zainteresowania uczniów i słuchaczy, umożliwia realizowanie indywidualnego programu nauczania oraz ukończenie Szkoły w skróconym czasie;
- Pełni funkcję opiekuńczą nad uczniami w zależności od ich potrzeb i możliwości Szkoły;
- Kształtuje postawy przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjające aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych;
- Umożliwia organizację zajęć edukacyjnych z udziałem wolontariuszy.
- Sposób wykonywania zadań Szkoły uwzględnienia wspomaganie ucznia oraz słuchacza w jego wszechstronnym rozwoju i tworzenia pozytywnie oddziałującego środowiska wychowawczego.
- Najważniejszym celem kształcenia w Szkole jest dbałość o integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny ucznia.
- Szkoła organizuje wewnątrzszkolne doradztwo zawodowe.
- Szkoła zapewnia i organizuje pomoc psychologiczno- pedagogiczną.
§ 4
- Szkoła szanuje prawo ucznia i jego rodziców do wychowania go zgodnie z własnym światopoglądem i wyznawanym systemem wartości.
- Szkoła organizuje, zgodnie z odrębnymi przepisami, naukę religii lub/i etyki na życzenie rodziców, bądź samych uczniów; po osiągnięciu pełnoletności o pobieraniu nauki religii lub/ i etyki decydują sami uczniowie.
- Młodzież ze skierowaniem z poradni psychologiczno – pedagogicznej jest objęta szczególną opieką pedagogiczną i wychowawczą. Program nauczania dostosowuje się do możliwości intelektualnych uczniów.
- W przypadkach uzasadnionych w razie niepowodzeń szkolnych uczeń ma prawo powtarzania każdej klasy.
§ 5
- Za bezpieczeństwo ucznia przebywającego w Szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych odpowiada nauczyciel prowadzący zajęcia.
- Zasady sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć poza terenem Szkoły oraz w trakcie wycieczek organizowanych przez Szkołę określają odrębne przepisy.
- Zasady sprawowania opieki nad uczniami odbywającymi praktykę zawodową lub zajęcia praktyczne określają odrębne przepisy.
- W Szkole pełnione są dyżury nauczycieli. Szczegółowe zasady organizacyjno– porządkowe pełnienia dyżurów nauczycielskich określa harmonogram opracowany przez Dyrektora Szkoły. Nauczyciel dyżurujący ma obowiązek przebywania w czasie przerw w rejonie swojego dyżuru i interweniowania w przypadkach naruszenia zasad porządku. Ważniejsze wydarzenia, mające miejsce w czasie dyżuru oraz wnioski dotyczące bezpieczeństwa w Szkole nauczyciel dyżurny zgłasza dyrektorowi.
4a. W Szkole obowiązuje rejestr wyjść grupowych, które nie są wycieczkami. Rejestr prowadzi Dyrektor Szkoły albo upoważniona przez niego osoba. Rejestr zawiera:
- datę;
- miejsce i godzinę wyjścia lub zbiórki uczniów;
- cel lub program wyjścia;
- miejsce i godzinę powrotu;
- imiona i nazwiska opiekunów;
- liczbę uczniów;
- podpisy opiekunów i dyrektora.
- Uczniowie klas pierwszych objęci są szczególną opieką dyrekcji, nauczycieli i pedagoga szkolnego.
- Uczniowie niepełnosprawni objęci są indywidualną opieką wychowawcy klasy i pedagoga szkolnego.
- Uczniowi, który z powodu warunków rodzinnych lub innych przyczyn losowych znalazł się w trudnej sytuacji materialnej Szkoła może udzielić stałej, bądź doraźnej pomocy materialnej, w ramach posiadanych środków finansowych.
§ 6
- Dyrektor Szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczącemu w tym oddziale, zwanemu „wychowawcą” w szkole dla młodzieży, „opiekunem” w szkole dla dorosłych.
- Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wskazane jest, aby nauczyciel- wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
- Formy spełniania zadań wychowawcy oddziale klasy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych Szkoły. Spełnianie tych obowiązków i zadań podlega kontroli dyrektora, w ramach sprawowanego przez niego nadzoru pedagogicznego.
- Nauczyciele– wychowawcy tworzą zespół wychowawczy. Pracą zespołu kieruje przewodniczący, którym jest pedagog szkolny.
- Do zadań zespołu wychowawczego należy przygotowanie, we współpracy z pedagogiem szkolnym, projektu programu wychowawczo-profilaktycznego Szkoły.
- Rodzice i uczniowie mogą mieć wpływ na dobór i zmianę wychowawcy oraz innych nauczycieli poprzez złożenie na ręce dyrektora szkoły uzasadnionego wniosku w tej sprawie podpisanego przez ¾ stanu uczniów lub rodziców.
- Dyrektor Szkoły zobowiązany jest rozpatrzyć wniosek i załatwić go w sposób zapewniający dobre funkcjonowanie szkoły. O sposobie załatwienia wniosku wraz z uzasadnieniem dyrektor szkoły winien powiadomić strony w terminie 14 dni od daty złożenia wniosku.
- Od decyzji Dyrektora Szkoły przysługuje stronom odwołanie do organu prowadzącego Szkołę.
Rozdział 3
ORGANY SZKOŁY
§ 7
- Organami szkoły są:
- Dyrektor Szkoły;
- Rada Pedagogiczna;
- Rada Rodziców;
- Samorząd Uczniowski w szkołach dla młodzieży, Samorząd Słuchaczy w szkole dla dorosłych.
- W Szkole może działać Rada Szkoły. Sposób powołania Rady Szkoły oraz jej kompetencje określa ustawa.
§ 8
- Szkołą kieruje Dyrektor Szkoły, który ponosi odpowiedzialność za całokształt pracy dydaktyczno – wychowawczo – opiekuńczej i administracyjnej szkoły, a w szczególności:
- kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny, w ramach którego:
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki dla harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Szkoły zaopiniowanym przez
(Radę Pedagogiczną)i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Szkoły;
5a) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę;
5b) stwarza warunki do działania w szkole: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
- współdziała ze szkołami wyższymi w organizowaniu praktyk pedagogicznych;
- organizuje zajęcia dodatkowe za zgodą organu prowadzącego szkołę i po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców;
- współpracuje z osobami / instytucjami sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad młodzieżą,
.oraz rodzicami w przypadku wystąpienia problemów zdrowotnych lub higienicznych, w oparciu o procedury organizacyjne postępowania; - wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, zapewniające zgodność przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników Szkoły;
- przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz pozostałym pracownikom Szkoły;
- występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród kuratora, ministra i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników Szkoły.
- Dyrektor Szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców, Samorządem Uczniowskim i Samorządem Słuchaczy.
- Dyrektor Szkoły w terminie 30 dni od dnia otrzymania zaleceń (wydanych przez wizytatora) jest obowiązany powiadomić:
- organ sprawujący nadzór pedagogiczny o sposobie realizacji zaleceń;
- organ prowadzący Szkołę o otrzymanych zaleceniach oraz o sposobie ich realizacji.
4a. Dyrektor, co najmniej raz w roku, dokonuje kontroli zapewniania bezpiecznych
i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, oraz określa kierunki ich poprawy.
- Dyrektor Szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Szkoły.
- Tryb powoływania i odwoływania dyrektora określa ustawa – Prawo Oświatowe.
- Dyrektor Szkoły, zgodnie z odrębnymi przepisami, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego Szkołę i Rady Pedagogicznej, powołuje i odwołuje wicedyrektorów, kierownika szkolenia praktycznego.
- W Szkole tworzy się stanowisko wicedyrektora zgodnie z odrębnymi przepisami. Stanowisko kierownika szkolenia praktycznego tworzy się, jeżeli w Szkole prowadzone jest kształcenie młodocianych pracowników.
- Dyrektor Szkoły, za zgodą organu prowadzącego Szkołę, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
- Kompetencje wicedyrektorów, kierownika szkolenia praktycznego lub innych osób zajmujących stanowiska kierownicze określają przydziały czynności zatwierdzone przez Dyrektora Szkoły.
§ 9
- W Szkole działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym półroczu w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania organizowane mogą być na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny z inicjatywy przewodniczącego, rady szkoły, organu prowadzącego szkołę, albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
- Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą również pracownicy innych zakładów pracy pełniący funkcję instruktorów praktycznej nauki zawodu.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
8a. Uchwały Rady Pedagogicznej podejmowane w sprawach związanych z osobami pełniącymi funkcje kierownicze w szkole lub w sprawach związanych z opiniowaniem kandydatów na takie stanowiska podejmowane są w głosowaniu tajnym.
- Rada Pedagogiczna może występować z wnioskiem o odwołanie osoby ze stanowiska Dyrektora Szkoły lub innego stanowiska kierowniczego w Szkole. Rada Pedagogiczna uchwala regulamin swojej działalności zgodny w swej treści ze statutem Szkoły.
- Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
§ 10
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy Szkoły;
- zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów i słuchaczy;
- uchwalanie programu wychowawczo- profilaktycznego po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego;
- podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych w Szkole, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Szkoły jeśli zostanie utworzona i Radę Rodziców;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Szkoły;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia uczniów z listy uczniów Szkoły;
- zatwierdzanie obowiązujących na dany rok szkolny programów nauczania;
- podejmowania innych uchwał związanych z działalnością dydaktyczną
i wychowawczo – opiekuńczą szkoły; - ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w celu doskonalenia pracy Szkoły.
- Rada Pedagogiczna przygotowuje projekt statutu Szkoły albo jego zmian.
- Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy Szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
- wnioski Dyrektora Szkoły o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i wyróżnień;
- propozycje Dyrektora Szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
- projekt planu finansowego Szkoły, składanego przez Dyrektora Szkoły.
- Jeżeli Rada Pedagogiczna nie podejmie uchwały, o której mowa w ust. 1 pkt 2 o wynikach klasyfikacji i promocji uczniów i słuchaczy rozstrzyga Dyrektor Szkoły. W przypadku gdy Dyrektor Szkoły nie podejmie rozstrzygnięcia, o wynikach klasyfikacji i promocji uczniów rozstrzyga nauczyciel wyznaczony przez organ prowadzący szkołę.
- Dokumentację dotyczącą klasyfikacji i promocji uczniów oraz ukończenia przez nich szkoły, podpisuje odpowiednio Dyrektor Szkoły lub nauczyciel wyznaczony przez organ prowadzący szkołę.
§ 11
- W Szkole działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem Szkoły oraz wybiera przewodniczącego. Zebrania Rady Rodziców są protokołowane.
- Rada Rodziców może występować do Rady Pedagogicznej i Dyrektora Szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Szkoły.
- W celu wspierania działalności statutowej Szkoły Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin, o którym mowa w ust. 2.
- Rada Rodziców w szczególności:
- uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną program wychowawczo- profilaktyczny;
- opiniuje program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły;
- opiniuje projekt planu finansowego, składanego przez Dyrektora Szkoły;
- opiniuje pracę nauczyciela do ustalenia oceny dorobku zawodowego nauczyciela lub do ustalenia oceny pracy nauczyciela;
- opiniuje ustalone przez Dyrektora Szkoły dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno- wychowawczych;
- może wnioskować do Dyrektora Szkoły o dokonanie oceny pracy nauczyciela.
- Tryb wyboru członków Rady Rodziców i szczegółowe zasady funkcjonowania określa Regulamin Rady Rodziców.
§ 12
- W Zespole Szkół działa Samorząd Uczniowski i Samorząd Słuchaczy.
- Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkół dla młodzieży, wchodzących w skład Zespołu Szkół.
- Samorząd Słuchaczy tworzą wszyscy słuchacze szkoły dla dorosłych, wchodzącej w skład Zespołu Szkół.
- Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów / słuchaczy w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów / słuchaczy.
- Regulamin Samorządu Uczniowskiego / Słuchaczy nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.
- Samorząd może przedstawiać Radzie Szkoły, Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi Szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
- prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami;
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
- prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej i sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi,
w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły; - prawo wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu.
- Samorząd Słuchaczy, w celu wspierania działalności statutowej szkoły, może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek i innych źródeł. Zasady wydatkowania określa regulamin, o którym mowa w ustępie 4.
- Samorząd w porozumieniu z dyrektorem podejmuje działania z zakresu wolontariatu.
- Samorząd ze swojego składu wyłania szkolną radę wolontariatu, której zadaniem jest koordynacja działań wolontariackich zebranych spośród pomysłów zgłoszonych przez zespoły uczniowskie poszczególnych oddziałów klasowych.
§ 13
- Organy Szkoły mają możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji
w granicach swoich kompetencji określonych ustawą i Statutem Szkoły.
1a. Organy szkoły zobowiązane są do bieżącej wymiany informacji w sprawach dotyczących życia szkolnego.
1b. Za bieżącą wymianę informacji o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach pomiędzy organami szkoły odpowiada Dyrektor Szkoły.
- Organy Szkoły współpracują ze sobą w sprawach określonych ustawą i Statutem Szkoły.
2a. Relację pomiędzy wszystkimi członkami społeczności szkolnej są oparte na wzajemnych szacunku i zaufaniu.
- Wymiana informacji pomiędzy organami Szkoły o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach odbywa się:
- na posiedzeniach Rady Pedagogicznej;
- na posiedzeniach Rady Rodziców;
- na posiedzeniach Samorządu Uczniowskiego;
- na posiedzeniach Samorządu Słuchaczy;
- w trybie pilnym przez powiadomienie przewodniczących organów Szkoły, którzy powiadamiają swoich członków;
- na tablicy ogłoszeń;
- w książce zarządzeń Dyrektora Szkoły.
- Spory między organami Szkoły rozwiązywane są wewnątrz szkoły na drodze polubownej poprzez wzajemny udział członków poszczególnych organów i jawną wymianę poglądów
- Strona „poszkodowana” w pierwszej kolejności winna się zwrócić do strony „przeciwnej” z prośbą o rozmowę/postępowanie wyjaśniające.
- W przypadku, gdy Dyrektor Szkoły jest stroną sporną w konflikcie sprawę rozstrzyga organ prowadzący Szkołę.
- Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz Szkoły powierza się:
- Radzie Pedagogicznej, gdy dotyczą one nauczycieli;
- Radzie Rodziców, gdy dotyczą one rodziców;
- Radzie Pedagogicznej, Radzie Szkoły, Radzie Rodziców i Samorządowi Uczniowskiemu, Samorządowi Słuchaczy, gdy dotyczą one uczniów / słuchaczy.
- Spory i konflikty pomiędzy organami Szkoły rozstrzyga komisja rozjemcza powołana każdorazowo przez Dyrektora Szkoły.
- Rozwiązanie sporu winno doprowadzić do zadowolenia obu stron.
§ 14
- W Szkole mogą działać stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej Szkoły.
- Zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenia i organizacje, o których mowa w punkcie 1, wyraża Dyrektor Szkoły po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz respektując postanowienia ustawy.
- Współpraca szkoły ze stowarzyszeniem:
- pomaga w realizacji inicjatyw na rzecz uczniów;
- wzbogaca ofertę wychowawczą i opiekuńczą szkoły;
- umożliwia rozwijanie i doskonalenie uzdolnień i talentów uczniowskich;
- wpływa na integrację uczniów;
- wpływa na podniesienie jakości pracy jednostki
- Przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, mogą brać udział z głosem doradczym w zebraniach Rady Pedagogicznej.
- Szkoła i stowarzyszenie czerpią obopólne korzyści ze swojej działalności.
- Stowarzyszenie ma prawo do darmowego korzystania z pomieszczeń i zasobów szkoły w miarę możliwości.
- Stowarzyszenie ma pełne suwerenne prawo wypowiadać się w kluczowych sprawach wewnętrznych szkoły.
§ 15
- W Szkole może być prowadzona za zgodą rodziców działalność dydaktyczno-wychowawcza i opiekuńcza na zasadach wolontariatu pod nadzorem merytorycznym i metodycznym Dyrektora Szkoły.
- Cele i sposoby działania:
- zapoznanie uczniów z ideą wolontariatu, zaangażowanie ludzi młodych do czynnej, dobrowolnej i bezinteresownej pomocy innym;
- rozwijanie postawy życzliwości, zaangażowania, otwartości i wrażliwości na potrzeby innych;
- działanie w obszarze pomocy koleżeńskiej oraz życia społecznego i środowiska naturalnego;
- wypracowanie systemu włączania młodzieży do bezinteresownych działań, wykorzystanie ich umiejętności i zapału w pracach na rzecz szkoły oraz środowisk oczekujących pomocy;
- wspieranie ciekawych inicjatyw młodzieży szkolnej;
- promocja idei wolontariatu w szkole.
- Za zgodą rodziców oraz Dyrektora Szkoły opiekę nad uczniami podczas zajęć edukacyjnych może sprawować wolontariusz.
- Zajęcia pozalekcyjnych mogą być prowadzone przez instytucje do tego uprawnione na zasadach wolontariatu lub odpłatnie po uzyskaniu zgody rodziców i Dyrektora Szkoły.
- Wolontariusze powinni posiadać odpowiednie kwalifikacje i spełniać wymagania odpowiednie do rodzaju i zakresu wykonywanych świadczeń, jeżeli obowiązek posiadania takich kwalifikacji i spełniania stosownych wymagań wynika z odrębnych przepisów.
§ 16
- Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania
ikształcenia i opieki nad młodzieżą. - Rodzice mają prawo do:
- znajomości programu wychowawczo- profilaktycznego Szkoły;
- znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów;
- uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce;
- uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci;
- wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na temat pracy Szkoły.
- W celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze, wychowawca klasy:
- organizuje spotkania z rodzicami nie rzadziej niż raz na kwartał;
- wyznacza jeden dzień w miesiącu, w którym jest do dyspozycji rodziców;
- przedstawianie rodzicom zasad oceniania, klasyfikowania i promowania w szkole oraz przeprowadzania egzaminów poprawkowych i klasyfikacyjnych na pierwszym zebraniu klasowym w roku szkolnym;
- udzielanie informacji o terminach spotkań z rodzicami oraz konsultacji indywidualnych;
- angażowanie rodziców w organizowane przez uczniów imprezy i wycieczki klasowe;
- współdziałanie z rodzicami w celu okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach.
- Rodzice współdecydują w sprawach szkoły i uczestniczą w podejmowanych działaniach.
- Szkoła pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy.
Rozdział 4
ORGANIZACJA SZKOŁY
§ 17
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Szkoły opracowany przez Dyrektora Szkoły do 21 kwietnia każdego roku, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach
w sprawie ramowych planów nauczania - W arkuszu organizacji Szkoły zamieszcza się: informacje zgodnie
z Rozporządzeniem MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli. - Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Szkoły Dyrektor Szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację zajęć edukacyjnych.
- Plan zajęć dydaktyczno-wychowawczych uwzględnia:
1) równomierne obciążenie uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia;
2) zróżnicowanie zajęć w każdym dniu;
3) możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia.
5. Dyrektor, po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego:
1) ustala długość przerw międzylekcyjnych;
2) organizuje przerwy w sposób umożliwiający uczniom spożycie posiłków na terenie szkoły.
§ 18
- Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział.
- Liczba uczniów w oddziale w zasadzie powinna wynosić od 28 do 32 uczniów.
- Liczba słuchaczy w oddziale szkoły dla dorosłych powinna wynosić, co najmniej:
- w klasie I – 30;
- w klasie II – 25;
- w klasie III – 20.
- Oddział dzieli się na grupy zgodnie z odrębnymi przepisami.
- W szczególnych przypadkach umotywowanych potrzebami społecznymi lub środowiskowymi, za zgodą organu prowadzącego Szkołę, liczba uczniów/ słuchaczy
w oddziale może być niższa niż określona w ust. 2 i 3.
§ 19
Podstawowymi formami działalności dydaktyczno- wychowawczej Szkoły, których wymiar określają ramowe plany nauczania są:
- obowiązkowe zajęcia edukacyjne;
- zajęcia edukacyjne fakultatywne;
- zajęcia dydaktyczno- wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla uczniów mających trudności w nauce oraz inne zajęcia wspomagające rozwój młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, które mogą być prowadzone także z udziałem wolontariuszy;
- nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne;
- praktyczna nauka zawodu w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe.
§ 20
- Podstawową formą pracy Szkoły są zajęcia dydaktyczno– wychowawcze prowadzone w systemie klasowo – lekcyjnym.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut z wyjątkiem godziny lekcyjnej zajęć praktycznych, która trwa 55 minut.
- Rada Pedagogiczna Szkoły, po zasięgnięciu opinii rodziców może podjąć uchwałę, w której ustali inny czas trwania godziny lekcyjnej (w czasie od 30 do 60 minut) zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
§ 21
- Niektóre zajęcia obowiązkowe, np. zajęcia fakultatywne, zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze, nauczanie języków obcych nowożytnych, wychowanie fizyczne oraz koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo– lekcyjnym w grupach międzyoddziałowych, międzyklasowych
i międzyszkolnych - Nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne mogą być prowadzone w ramach posiadanych środków w budżecie Szkoły.
§ 22
Szkoła może przyjmować studentów wyższych szkół kształcących nauczycieli na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Dyrektorem Szkoły, a szkołą wyższą.
§ 23
Dla realizacji celów statutowych Szkoła zapewnia możliwość korzystania z:
- pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem;
- biblioteki;
- gabinetu lekarskiego;
- pomieszczeń administracyjno – gospodarczych;
- urządzeń sportowo – rekreacyjnych;
- archiwum.
§ 24
- W pracowniach szkolnych realizowane są tematy wymagające zajęć praktycznych w formie ćwiczeń.
- Każdy uczeń w celu efektywnego wykorzystania czasu powinien:
- Pracować na stanowisku ćwiczeniowym umożliwiającym indywidualne wykonywanie ćwiczeń, chyba że prowadzący wprowadził inną organizację zajęć;
- Mieć dostęp do opracowań tematycznych na realizowany temat;
- Dysponować dostępem do stanowiska komputerowego, Internetu lub innego źródła informacji.
- W przypadku braku pracowni lub niekompletnej bazy dydaktycznej, lub z powodu innej przyczyny w istotny sposób uniemożliwiającej pełną realizację szkolnego programu nauczania, dyrektor na podstawie zawartej umowy może zlecić realizację określonej tematyki szkołą wyższym, centrum kształcenia ustawicznego.
- Szczegółowe zasady odbywania zajęć dyrektor ustala w chwili zlecenia zadania, określając w szczególności:
- zakres tematyczny;
- wymiar godzin zajęć i organizację;
- tryb oceniania i rozwiązywania problemów wychowawczych.
§ 25
- W Szkole działa biblioteka szkolna, która jest pracownią szkolną, służącą do realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno– wychowawczych Szkoły, doskonalenia pracy nauczyciela, popularyzowania wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz wiedzy o regionie.
- Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, słuchacze, nauczyciele i inni pracownicy Szkoły oraz rodzice.
- Zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami, rodzicami i innymi bibliotekami obejmują:
- z uczniami:
- rozwijanie kultury czytelniczej uczniów,
- przygotowanie ich do samokształcenia,
- indywidualne rozmowy z czytelnikami;
- z nauczycielami:
- indywidualne kontakty,
- sporządzenie zestawień statystycznych czytelnictwa uczniów dla nauczycieli,
- spotkania w ramach prac zespołów przedmiotowych;
- z rodzicami:
- przekazywanie informacji o pracy biblioteki za pośrednictwem wychowawców,
- pomoc rodziców w realizacji zadań bibliotecznych,
- indywidualne rozmowy z rodzicami, dotyczące wyborów czytelniczych ich dzieci;
- z bibliotekami:
- organizowanie wspólnych spotkań w celu wymiany doświadczeń,
- prowadzenie międzyszkolnych konkursów czytelniczych,
- spotkania, szkolenia.
- Pomieszczenia biblioteki szkolnej umożliwiają:
- gromadzenie i opracowywanie zbiorów;
- korzystanie ze zbiorów w czytelni i wypożyczanie ich poza bibliotekę,
- prowadzenie przysposobienia czytelniczo - informacyjnego uczniów w grupach i oddziałach.
- Zadania biblioteki:
- udostępnianie książek i źródeł informacji uczniom, nauczycielom, innym pracownikom zespołu oraz rodzicom;
- tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią komputerową;
- rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyków czytania i uczenia się;
- organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturalną i społeczną.
- Biblioteka szkolna realizuje następujące cele:
- rozbudzanie i rozwijanie potrzeb czytelniczych, zainteresowań uczniów;
- przygotowywanie ucznia do samodzielnego i roztropnego szukania dobrej książki;
- zaspakajanie potrzeb uczniów i nauczycieli związanych z realizacją programu dydaktyczno – wychowawczego szkoły;
- przygotowywanie do korzystania z różnych źródeł informacji;
- udzielanie pomocy nauczycielom w ich pracy i doskonaleniu zawodowym;
- otaczanie opieką uczniów szczególnie uzdolnionych;
- współdziała z nauczycielami;
- rozwija życie kulturalne szkoły;
- wpieranie doskonalenia nauczycieli;
- przygotowuje uczniów do uczestnictwa w życiu kulturalnym społeczeństwa;
- kultywowanie tradycji regionu, gminy, szkoły i biblioteki.
- Funkcje biblioteki szkolnej:
- dydaktyczna;
- wychowawcza;
- rekreacyjna;
- opiekuńcza;
- kulturalna.
- Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć i po ich zakończeniu.
- Nauczyciel - bibliotekarz prowadzi bibliotekę szkolną, organizuje czytelnictwo uczniów
i słuchaczy oraz realizuje program ich przygotowania do korzystania ze źródeł naukowo– technicznych, a także odpowiada za właściwy dobór księgozbioru, jego zabezpieczenia
i utrzymanie w należytym stanie, jak również odpowiada za:
- tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną m. in. poprzez:
- prowadzenie lekcji z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego,
- wspieranie pracy dydaktyczno- wychowawczej nauczycieli, dokształcania
i doskonalenia, - systematyczne tworzenie i aktualizacja warsztatu informacyjnego biblioteki,
- wybór i gromadzenie wszelkich materiałów wspomagających prace nauczyciela,
- rozpoznawanie i zaspokajanie w ramach możliwości zgłaszanych potrzeb czytelniczych i informacyjnych,
- udzielanie porad, informacji bibliotecznych, doradztwo w sprawach czytelnictwa, promocja księgozbioru pozalekturowego i nowości wydawniczych
i bibliotecznych;
- rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się m.in. poprzez: prowadzenie akcji promujących czytelnictwo, konkursów wewnętrznych dla uczniów z uwzględnieniem indywidualnych możliwości ucznia;
- organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną m.in. poprzez:
- informowanie o wydarzeniach kulturalnych w regionie,
- prowadzenie różnorodnych form upowszechniania czytelnictwa przez organizowanie wystaw i pokazów,
- aktywny udział w imprezach organizowanych przez placówki kulturalne powiatu.
- Szczegółowe zasady organizacji, korzystania z biblioteki szkolnej oraz szczegółowe zadania nauczyciela – bibliotekarza określa regulamin biblioteki
. - Godzina pracy bibliotekarza trwa 60 minut.
- Dyrektor sprawuje bezpośredni nadzór nad biblioteką szkolną poprzez:
- właściwą obsadę personalną;
- w miarę możliwości odpowiednio wyposażone pomieszczenie warunkujące prawidłową pracę;
- realizację zadań edukacyjnych w oparciu o wykorzystanie technologii informacyjnej;
- zapewnienie środków finansowych na działalność biblioteki;
- inspirowanie współpracy grona pedagogicznego z biblioteką w celu wykorzystania zbiorów bibliotecznych w pracy dydaktyczno-wychowawczej, w przygotowaniu uczniów do samokształcenia i rozwijania kultury czytelniczej;
- zatwierdzenie tygodniowego rozkładu zajęć biblioteki;
- stwarzanie możliwości doskonalenia zawodowego bibliotekarza.
§26
Szkoła organizuje praktyczną naukę zawodu w klasach Technikum. Szczegółowe informacje określa Statut Technikum wchodzącego w Skład Zespołu Szkół.
§27
Szkoła zapewnia kształcenie zawodowe w Branżowej Szkole I- go stopnia. Szczegółowe informacje określa Statut Branżowej Szkoły I- go Stopnia, wchodzącej w skład Zespołu Szkół.
.
§28
- W Szkole tworzy się system doradztwa zawodowego poprzez:
- Wyznaczenie przez Dyrektora Szkoły koordynatora doradztwa zawodowego;
- Organizowanie zajęć dla uczniów, w szczególności w klasach maturalnych
i kończących zawodowych; - Promowanie ofert edukacyjnych oraz działań instytucji zajmujących się bezpośrednio lub pośrednio doradztwem zawodowym.
- Cele i zadania realizowane przez szkolnego doradcę zawodowego obejmują:
1) systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania poszczególnych uczniów na informacje edukacyjne i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowe;
2) gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
3) prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego prowadzenie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu z uwzględnieniem rozpoznanych mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów;
4) koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej przez szkołę;
5) współpraca z innymi nauczycielami w tworzeniu i zapewnieniu ciągłości działań
w zakresie zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
6) opracowanie we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami, psychologami lub pedagogami, program doradztwa zawodowego oraz koordynuje jego realizacji;
7) wspieranie nauczycieli, w tym nauczycieli wychowawców opiekujących się oddziałami, psychologów lub pedagogów, w zakresie realizacji działań określonych w programie realizacji doradztwa zawodowego;
8) realizacja działań wynikających z programu doradztwa zawodowego.
Rozdział 5
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
§ 29
- W szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi.
- Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa w ust. 1 określają odrębne przepisy.
- Status prawny pracowników niebędących nauczycielami, zatrudnionych w szkołach i placówkach prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, określają przepisy o pracownikach samorządowych.
§ 30
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno– wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wynik tej pracy.
- Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną
i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej ucznia - Nauczyciel obowiązany jest znać treść statutu i regulaminu Szkoły oraz przestrzegać postanowień w nich zawartych, określających obowiązki nauczyciela.
- Do zadań nauczyciela należy w szczególności:
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów, będących pod jego opieką;
- prawidłowa realizacja procesu dydaktycznego;
- prawidłowa realizacja programu wychowawczo- profilaktycznego;
- dbałość o pomoce naukowe i sprzęt szkolny;
- wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań;
- bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów;
- udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych;
- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej, zgodnie z potrzebami Szkoły;
- pisemne opracowanie rozkładów materiału nauczania w oparciu o zatwierdzony przez radę pedagogiczną zestaw obowiązujących na dany rok szkolny programów nauczania, dostosowanie programu nauczania dla uczniów z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Nauczyciele są zobowiązani do zachowania w poufności informacji uzyskanych
w związku z pełnioną funkcją lub wykonywaną pracą, dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądów uczniów. - Nauczyciel ma prawo do:
- decydowania w sprawie doboru programu, metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu;
- decydowania o treści programu koła przedmiotowego lub koła zainteresowań;
- decydowania o ocenie bieżącej, śródrocznej i rocznej postępów swoich uczniów;
- pomagania przy wystawieniu oceny z zachowania- konsultuje się z wychowawcą oddziału, który decyduje o ocenie ostatecznej;
- wnioskowania w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla swoich uczniów.
- Zadania nauczycieli w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa uczniom:
- Nauczyciel jest odpowiedzialny za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów, nad którymi sprawuje opiekę podczas zajęć edukacyjnych organizowanych przez szkołę;
- Nauczyciel jest zobowiązany przestrzegać i stosować przepisy oraz zarządzenia odnoszące się do bhp i p/poż, a także odbywać wymagane szkolenia w tym zakresie;
- Nauczyciel jest zobowiązany pełnić dyżur w godzinach i miejscach wyznaczonych przez Dyrektora szkoły;
- Nauczyciel jest zobowiązany zapewnić właściwy nadzór i bezpieczeństwo uczniom biorącym udział w pracach na rzecz szkoły i środowiska;
- Nauczyciele zobowiązani są do przestrzegania ustalonych godzin rozpoczynania
i kończenia zajęć edukacyjnych oraz respektowania prawa ucznia do pełnych przerw międzylekcyjnych; - Nauczyciel organizujący wyjście uczniów ze szkoły lub wycieczkę ma obowiązek przestrzegać zasad przeprowadzania wyjść i wycieczek szkolnych obowiązujących
w szkole.
§ 31
- Nauczyciele danego przedmiotu lub nauczyciele grupy przedmiotów pokrewnych tworzą zespół przedmiotowy.
- Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez dyrektora Szkoły przewodniczący zespołu.
- Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:
- zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, uzgadnianie decyzji w sprawie programów nauczania i podstaw programowych;
- wspólne opracowanie przedmiotowych kryteriów oceniania uczniów, form poprawiania ocen oraz sposobów badania wyników nauczania;
- organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli;
- współdziałanie w organizowaniu pracowni i laboratoriów przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia;
- wspólne opiniowanie programów nauczania przygotowanych w Szkole lub wspólne wdrażanie autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania.
- Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest ustalenie dla danego oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego i programu nauczania w danym zawodzie. Pracą zespołu kieruje wychowawca danego oddziału.
§ 32
- Do obowiązków wychowawcy należy prowadzenie dokumentacji przebiegu kształceni w danym oddziale, a w szczególności dziennika lekcyjnego, arkuszy ocen oraz innych dokumentów związanych z kształceniem i opieką wychowawczą.
- Do obowiązków opiekuna należy prowadzenie dokumentacji przebiegu kształcenia, a w szczególności dziennika lekcyjnego, arkuszy ocen oraz troska o terminowość dostarczania do sekretarza Szkoły protokołów egzaminów i indeksów.
- Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie;
- inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów;
- podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
- Wychowawca w celu realizacji zadań w szczególności:
- otacza indywidualną opieką każdego wychowanka;
- planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami różne formy życia zespołowego rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski oraz ustala treści
i formy zajęć tematycznych na godzinach wychowawczych; - opracowuje roczny plan wychowawczy zgodny z planem pracy Szkoły i przyjętym przez radę pedagogiczną programem wychowawczo- profilaktycznym;
- współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec uczniów, a także wobec tych, którym potrzebna jest indywidualna opieka;
- utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo – wychowawczych ich dzieci oraz współpracuje z nimi w działaniach wychowawczych wobec dziecka, a także włącza ich w sprawy życia klasy i Szkoły;
- współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych zdolności uczniów;
- Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej
i metodycznej ze strony właściwych placówek i instytucji oświatowych i naukowych.
Rozdział 6
UCZNIOWIE SZKOŁY
§ 33
- Do szkół dla młodzieży uczęszczają absolwenci 8- letniej szkoły podstawowej
dotychczasowego gimnazjum(uczniowie od 16 roku życia) nie dłużej niż do ukończenia 21 roku życia. - Do szkoły dla dorosłych przyjmowane są osoby mające 18 lat, a także kończące 18 lat w roku kalendarzowym, w którym przyjmowane są do szkoły.
§ 34
- W celu przeprowadzenia rekrutacji uczniów do klas pierwszych dyrektor szkoły powołuje szkolną komisję rekrutacyjno – kwalifikacyjną, wyznacza jej przewodniczącego i określa zadania członków.
- Szkolna komisja rekrutacyjno – kwalifikacyjna postępuje zgodnie z obowiązującymi przepisami:
- ustala listę kandydatów;
- ustala minimalną ilość punktów niezbędną do zakwalifikowania do poszczególnych typów szkół, we współpracy z organem prowadzącym szkołę;
- przeprowadza postępowanie kwalifikacyjne;
- sporządza protokół z postępowania kwalifikacyjnego.
§ 35
- Nabór do branżowej szkoły I stopnia przeprowadza się zgodnie z odrębnym dokumentem określającym zasady rekrutacji do Zespołu Szkół w Głuchołazach.
- Szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji określają odrębne przepisy
§ 36
- Uczeń obowiązany jest znać treść Statutu i Regulaminu Szkoły oraz przestrzegać postanowień w nich zawartych, określających obowiązki ucznia.
- Regulamin szkoły określa szczegółowe prawa i obowiązki ucznia przy zachowaniu następujących zasad:
1) Uczeń ma prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy,
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie godności osobistej,
- korzystania z pomocy materialnej zgodnie z odrębnymi przepisami,
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym,
- swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, – jeżeli nie narusza to dobra innych osób,
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
- pomocy w przypadku trudności w nauce,
- korzystania z poradnictwa psychologiczno – pedagogicznego i zawodowego,
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
- zmiany profilu kształcenia w liceum, technikum, szkole branżowej
profilowanymw trakcie nauki pod warunkiem uzyskania pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ujętych w szkolnym planie nauczania, które występują w wybranym przez niego nowym typie szkoły czy zawodzieprofilu.Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się na warunkach określonych w wewnątrzszkolnym systemie oceniania, - wpływania na życie Szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w Szkole;
- składania skarg na piśmie w przypadkach, gdy naruszono jego godność osobistą, nietykalność cielesną i złamane zostały jego prawa. Skarga powinna zostać złożona do dyrektora szkoły i powinna zawierać opis, miejsce i datę zdarzenia;
- dostosowania warunków pisania egzaminów zewnętrznych do potrzeb i własnych możliwości na podstawie opinii poradni pedagogiczno-psychologicznej i wniosku rodziców;
- ochrony danych osobistych (informacje o stanie zdrowia, wynikach testów psychologicznych, o rodzinie – status materialny, społeczny, rozwód, alkoholizm, status ucznia nietykalności osobistej);
- równego traktowania w sytuacji konfliktu ucznia i nauczyciela.
2) Uczeń ma obowiązek:
- systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i innych związanych z życiem Szkoły,
- przestrzegać zasad kultury współżycia wobec kolegów, nauczycieli i innych pracowników Szkoły,
- odpowiadać za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój,
- dbać o wspólne dobro, ład i prządek w Szkole,
- stosować się do przyjętych w szkole zasad korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych,
- w terminie dwóch tygodni od powrotu do szkoły usprawiedliwić nieobecności w zajęciach edukacyjnych.
- Stosować się do przyjętych w Szkole zasad odpowiedniego ubierania się na zajęciach edukacyjnych i uroczystościach szkolnych.
- Regulamin Szkoły opracowuje i zatwierdza Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego i rady rodziców.
- Uczeń, którego prawa zostały naruszone ma prawo wniesienia skargi do wychowawcy oddziału. Skarga może być także wniesiona bezpośrednio do Dyrektora Szkoły:
- Skargi mogą być wnoszone pisemnie i ustnie;
- Rozpatrzenie każdej skargi winno odbyć się w możliwie najszybszym terminie.
§ 37
- Uczeń przodujący w nauce i szczególnie aktywny w pracy społecznej w Szkole może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:
- pochwała wychowawcy wobec uczniów całej klasy;
- pochwała Dyrektora Szkoły wobec uczniów całej Szkoły;
- list pochwalny do rodziców od wychowawcy klasy, od Rady Pedagogicznej i Dyrektora Szkoły,
- nagroda rzeczowa,
- dyplom uznania,
- wpis ucznia do kroniki szkoły,
- wpis do „złotej księgi uczniów”,
- stypendium za wyniki w nauce.
§ 38
- upomnieniem przez wychowawcę klasy;
- naganą wychowawcy klasy;
- upomnieniem Dyrektora;
- naganą Dyrektora;
- zawieszeniem w prawach ucznia o charakterze przywilejów na okres
do jednego miesiącaustalony przez dyrektora lub wicedyrektora szkoły, w celu podjęcia działań wyjaśniających i dyscyplinujących; - skreśleniem z listy uczniów (nie dotyczy ucznia objętego obowiązkiem nauki).
- lub pracowników Szkoły;
- konfliktu ucznia z prawem (wyrok skazujący), rozwiązania przez zakład pracy umowy o naukę zawodu;
- rażącego naruszania dyscypliny w Szkole (picie alkoholu, rozprowadzanie narkotyków, chuligańskie zachowanie) oraz na innych zajęciach odbywających się poza Szkołą;
- celowego działania na szkodę Szkoły;
- porzucenia Szkoły przez ucznia / słuchacza, stwierdzonego po podjętych działaniach Szkoły wyjaśniających jego absencję.
- Skreślenie ucznia z listy uczniów / słuchaczy następuje w drodze decyzji dyrektora szkoły na podstawie uchwały rady pedagogicznej, po zasięgnięciu opinii wychowawcy / opiekuna klasy, pedagoga szkolnego i samorządu uczniowskiego/samorządu słuchaczy.
- Skreślenie z powodu porzucenia Szkoły przez ucznia pełnoletniego oraz słuchacza szkoły dla dorosłych nie wymaga uchwały rady pedagogicznej.
- Uczeń może odwołać się od udzielonej mu kary w terminie 7 dni, gdy kara została udzielona:
- przez wychowawcę klasy do Dyrektora Szkoły;
- przez dyrektora do organu prowadzącego Szkołę.
- Szkoła ma obowiązek informowania rodziców
(opiekunów)ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowanej wobec niego karze.
§ 39
.
- O udzielonych karach regulaminowych szkoła powiadamia rodziców w terminie nie dłuższym niż 3 dni.
- Dyrektor Szkoły biorąc pod uwagę nienaganne zachowanie ucznia w dłuższym okresie czasu (6-miesięcy) może z własnej inicjatywy lub na wniosek organów szkoły uznać karę za niebyłą.
Rozdział 6a
Zasady Oceniania uczniów w Zespole Szkół
§ 40
Zasady Ocenianie Wewnątrzszkolnego uczniów określają Statuty poszczególnych szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół w Głuchołazach:
- Statut Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Chrobrego;
- Statut Technikum;
- Statutu Branżowej Szkoły I-go Stopnia.
Rozdział 6b
Zasady Oceniania Słuchaczy w Zespole Szkół
§ 41
- W szkole dla dorosłych oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych według skali, ustala się po każdym semestrze. Oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych stanowią podstawę do promowania słuchacza na semestr programowo wyższy lub ukończenia przez niego szkoły.
- W szkole dla dorosłych słuchacz jest promowany po każdym semestrze.
- Podstawą klasyfikowania słuchacza w szkole dla dorosłych są egzaminy semestralne przeprowadzane z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania.
- Do egzaminu semestralnego w szkole dla dorosłych kształcącej w formie stacjonarnej dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na obowiązkowe zajęcia edukacyjne, przewidziane w szkolnym planie nauczania, w wymiarze co najmniej 50% czasu przeznaczonego na te zajęcia, oraz uzyskał z tych zajęć oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania.
- Do egzaminu semestralnego w szkole dla dorosłych kształcącej w formie zaocznej dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na obowiązkowe konsultacje, przewidziane w szkolnym planie nauczania, w wymiarze co najmniej 50% czasu przeznaczonego na te konsultacje, oraz uzyskał z wymaganych prac kontrolnych oceny uznane za pozytywne w ramach wewnątrzszkolnego oceniania.
- W szkole dla dorosłych zachowania nie ocenia się.
- Na początku roku szkolnego nauczyciele informują słuchacza o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania oraz sposobach sprawdzania osiągnięć słuchacza, ustalając formy.
- Nauczyciel zajęć edukacyjnych podaje słuchaczom:
- do końca września każdego roku plan prac kontrolnych na pierwszy semestr;
- do końca lutego plan prac kontrolnych na semestr drugi;
- zasady poprawiania prac i sposób poprawiania ocen negatywnych;
- ewentualne zmiany w planie prac kontrolnych nauczyciel konsultuje ze słuchaczami.
§ 42
W szkole przyjmuje się następujące ogólne kryteria poszczególnych stopni szkolnych, obowiązujące podczas klasyfikacji semestralnej:
- Stopień celujący (6) otrzymuje słuchacz, który zna całość materiału programowego, swobodnie operuje zdobytą wiedzą w rozwiązywaniu zadań programowych i nietypowych, w odpowiedziach w pełni realizuje treści programowe lub wykazuje szczególnie twórczy sposób myślenia, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia;
- Stopień bardzo dobry (5) otrzymuje słuchacz, który opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytą wiedzą, samodzielnie rozwiązuje zadania typowe i problemowe;
- Stopień dobry (4) otrzymuje słuchacz, który opanował większość wiadomości i umiejętności programowych, rozumie oraz poprawnie stosuje zdobytą wiedzę, rozwiązując samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne;
- Stopień dostateczny (3) otrzymuje słuchacz, który opanował podstawowe wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie, rozumie podstawowe zagadnienia oraz rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności, popełniając niewielkie błędy;
- Stopień dopuszczający (2) otrzymuje słuchacz, który zna podstawowe treści i umiejętności programowe, potrafi odtworzyć lub samodzielnie rozwiązać proste zadania, popełniane przez niego błędy nie są rażące;
- Stopień niedostateczny (1) otrzymuje słuchacz, który nie opanował podstawowych wiadomości i umiejętności określonych realizowanym programem nauczania danej klasy, nie rozumie zasadniczych zagadnień, nie potrafi rozwiązywać prostych, typowych zadań. Jest to ocena negatywna.
§ 43
- Wszyscy nauczyciele opierają się na jednakowych zasadach dotyczących oceniania bieżącego a mianowicie:
- stopień celujący - 100 % - 90 % punktów;
- stopień bardzo dobry - 89 % - 79 % punktów;
- stopień dobry - 78 % - 65 % punktów;
- stopień dostateczny - 64 % - 50 % punktów;
- stopień dopuszczający - 49 % - 31 % punktów;
- stopień niedostateczny - 30 % - 0 % punktów.
- Oceny klasyfikacyjne wyrażone są w stopniach wg. następującej skali:
- stopień celujący - 6 / cel. /;
- stopień bardzo dobry - 5 / bdb/;
- stopień dobry - 4 / db/;
- stopień dostateczny - 3 / dst./;
- stopień dopuszczający - 2 / dop./;
- stopień niedostateczny - 1 / ndst/;
- Oceny ustalone w stopniach, o których mowa w ust. 2 pkt 1- 5 są ocenami pozytywnymi, natomiast ocena ustalona w stopniu, o którym mowa w ust. 2 pkt 6 jest oceną negatywną.
§ 44
- W przypadku gdy słuchacz szkoły kształcącej w formie stacjonarnej otrzymał ocenę negatywną z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, jest obowiązany
wykonaćpoprawić ocenę, w terminie określonym przez nauczyciela prowadzącego dane zajęcia edukacyjne, W przypadku gdy słuchacz szkoły kształcącej w formie zaocznej otrzymał ocenę negatywną z pracy kontrolnej, jest obowiązany poprawić ocenę w terminie określonym przez nauczyciela prowadzącego konsultacje- Ocenę niedostateczną z danego przedmiotu słuchacz może poprawić tylko jeden raz.
§ 45
- Egzamin semestralny w szkole dla dorosłych z języka polskiego, języka obcego nowożytnego i matematyki składa się z części pisemnej i części ustnej. Z pozostałych zajęć edukacyjnych egzaminy semestralne zdaje się w formie ustnej.
- Słuchacz w szkole dla dorosłych, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu semestralnego w wyznaczonym terminie, zdaje ten egzamin w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
- Termin dodatkowy wyznacza się po zakończeniu semestru jesiennego nie później niż do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego nie później niż do dnia 31 sierpnia.
- W szkole policealnej słuchacz zdaje w każdym semestrze egzaminy semestralne, w formie pisemnej, z dwóch przedmiotów zawodowych podstawowych dla zawodu, w którym się kształci.
- Wyboru przedmiotów zawodowych dokonuje rada pedagogiczna. Decyzję w tej sprawie podaje się do wiadomości słuchaczy na pierwszych zajęciach w każdym semestrze.
- W szkole dla dorosłych, która prowadzi kształcenie zawodowe na podstawie modułowego programu nauczania dla zawodu, słuchacz zdaje w każdym semestrze egzamin semestralny, w formie pisemnej, z danego modułu ze wszystkich w pełni zrealizowanych jednostek modułowych przynależnych do tego modułu
- Przy ustalaniu oceny z danego modułu uwzględnia się oceny uzyskane przez słuchacza z egzaminów semestralnych przeprowadzonych ze wszystkich w pełni zrealizowanych jednostek modułowych przynależnych do tego modułu.
- Słuchacz Szkoły prowadzonej w formie zaocznej może być zwolniony z części ustnej egzaminu semestralnego, jeżeli z części pisemnej tego egzaminu otrzymał ocenę klasyfikacyjną co najmniej bardzo dobrą, oraz w ciągu semestru był aktywny na zajęciach, a z wymaganych prac kontrolnych uzyskał w większości oceny uznane za pozytywne zgodnie z wewnątrzszkolnym ocenianiem.
- Słuchacz Szkoły może zdawać egzamin poprawkowy jeżeli uzyskał oceny niedostatecznej z jednego albo dwóch egzaminów semestralnych w terminie dodatkowym.
- Egzaminy poprawkowe są przeprowadzane po każdym semestrze.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne lub daną jednostkę modułową po zakończeniu semestru jesiennego nie później niż do końca lutego i po zakończeniu semestru wiosennego nie później niż do dnia 31 sierpnia.
- Egzamin poprawkowy nie dotyczy zajęć edukacyjnych, z których słuchaczowi wyznaczono dodatkowy termin egzaminu semestralnego.
§ 46
- Przebieg egzaminów:
- egzaminy semestralne lub końcowe pisemne i ustne przeprowadzają nauczyciele określonych przedmiotów, uczący w danym oddziale, klasie;
- w uzasadnionym przypadku (dłuższa nieobecność nauczyciela) dyrektor szkoły może wyznaczyć na egzaminatora innego nauczyciela danego przedmiotu;
- tematy egzaminu semestralnego lub końcowego pisemnego i ustnego z materiału nauczania obowiązującego w danym semestrze opracowuje nauczyciel uczący danego przedmiotu;
- egzaminy semestralne powinny odbywać się w terminach ustalonych według następujących zasad:
- termin egzaminów semestralnych powinien być podany do wiadomości słuchacza przez dyrektora szkoły na co najmniej dwa tygodnie przez egzaminem,
- na każdy z pisemnych egzaminów semestralnych przeznacza się dwie godziny lekcyjne,
- w ciągu jednego dnia słuchacz może zdawać egzaminy pisemne lub ustne najwyżej z jednego przedmiotu, za zgodą zainteresowanego i dyrektora dopuszcza się zdawanie jednego dnia więcej niż jednego egzaminu,
- egzamin ustny składa się z trzech pytań problemowych lub zadań do rozwiązania zawartych na kartce egzaminacyjnej, którą słuchacz otrzymuje w drodze losowania,
- zamiana wylosowanej kartki jest niedozwolona,
- liczba kartek egzaminacyjnych powinna być większa niż liczba zdających,
- treść pytań egzaminacyjnych na egzaminie semestralnym ustnym powinna obejmować materiał nauczania przedmiotu przewidziany w semestrze,
- egzaminator wpisuje ocenę egzaminacyjną do indeksu słuchacza i dziennika lekcyjnego,
- kontrolę nad prawidłowością przeprowadzania egzaminów semestralnych pisemnych i ustnych sprawuje dyrektor szkoły.
§ 47
- W celu doskonalenia dokonuje się oceny funkcjonowania oceniania wewnątrzszkolnego po zakończeniu każdego roku szkolnego.
- Za przeprowadzenie ewaluacji odpowiada Dyrektor Szkoły.
- Słuchaczowi Szkoły dla dorosłych powtarzającemu semestr przed upływem 3 lat od daty przerwania nauki zalicza się te obowiązkowe zajęcia edukacyjne, z których uzyskał poprzednio semestralną ocenę klasyfikacyjną wyższą od oceny niedostatecznej, i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na te zajęcia.
- Słuchaczowi Szkoły dla dorosłych, który w okresie 3 lat przed rozpoczęciem nauki w Szkole zdał egzaminy eksternistyczne z zakresu poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, zalicza się te zajęcia i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na nie.
- W przypadku zwolnienia, o którym mowa w ust. 3, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się odpowiednio "zwolniony z obowiązku uczęszczania na zajęcia" lub "zwolniona z obowiązku uczęszczania na zajęcia" oraz podstawę prawną zwolnienia.
- W przypadku zwolnienia, o którym mowa w ust. 4, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się odpowiednio "zwolniony z obowiązku uczęszczania na zajęcia" lub "zwolniona z obowiązku uczęszczania na zajęcia" oraz podstawę prawną zwolnienia. Zwolnienie jest równoznaczne z otrzymaniem semestralnej oceny klasyfikacyjnej z danych zajęć edukacyjnych zgodnej z oceną uzyskaną w wyniku egzaminu eksternistycznego.
- Dyrektor Szkoły dla dorosłych może wyrazić zgodę na powtórzenie semestru na pisemny wniosek słuchacza uzasadniony sytuacją życiową lub zdrowotną słuchacza, złożony w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktycznych.
- Słuchacz może powtarzać semestr jeden raz w okresie kształcenia w danej szkole. W wyjątkowych przypadkach Dyrektor Szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej może wyrazić zgodę na powtórzenie semestru po raz drugi w okresie kształcenia w danej szkole.
Rozdział 7
SZKOLNE SCHRONISKO MŁODZIEŻOWE
§ 48
- Szkolne Schronisko Młodzieżowe, zwane „Schroniskiem" jest publiczną placówką oświatowo - wychowawczą.
- Siedzibą Schroniska jest budynek położny w Pokrzywnej Nr 72a
- Budynek Schroniska oznaczone są trójkątną tablicą o wymiarach 60x60x60 cm z napisem „Szkolne Schronisko Młodzieżowe" (duże białe litery na jasnozielonym tle).
Rozdział 7a
Cele i zadania schroniska
§ 49
- Upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży krajoznawstwa i różnych form turystyki jako aktywnych form wypoczynku. Prowadzenie poradnictwa i informacji krajoznawczo - turystycznej. Zapewnienie opieki i wychowania dzieciom i młodzieży przebywającej w schronisku. Zapewnienie dzieciom i młodzieży oraz ich opiekunom tanich miejsc noclegowych. Prowadzenie zajęć wspierających rozwój dzieci i młodzieży, które mają na celu:
- rozwijanie zainteresowań, uzdolnień i doskonalenie umiejętności oraz pogłębianie wiedzy dzieci i młodzieży o regionie;
- kształtowanie umiejętności spędzania wolnego czasu poza miejscem zamieszkania;
- kształtowanie poczucia własnej tożsamości i poszanowania dziedzictwa kulturowego regionu, kraju i innych narodowości;
- przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym regionu.
- Organizowanie:
- imprez umożliwiających poznawanie regionu;
- imprez rekreacyjnych i wypoczynkowych dzieci i młodzieży;
- alternatywnych działań wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniami i niedostosowaniem społecznym.
- Realizowanie programów edukacyjnych i profilaktyczno- wychowawczych w formie stałej, okresowej i okazjonalnej, wynikających z potrzeb turystów.
Rozdział 7b
Kompetencje dyrektora schroniska
§ 50
- Do kompetencji dyrektora należy:
- kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz;
- organizowanie bieżącej działalności recepcyjno-noclegowej, wychowawczo-opiekuńczej i informacyjno-krajoznawczej;
- ustalanie systemu rezerwacji miejsc noclegowych;
- ustalanie zadań dla poszczególnych stanowisk pracy i egzekwowanie ich wykonania;
- przygotowanie projektu budżetu;
- dysponowanie środkami finansowymi określonymi w planie finansowym Szkoły w ramach przydzielonego dla Schroniska budżetu., ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie;
- wnioskowanie o przyznanie nagród i wymierzanie kar porządkowych podległym pracownikom;
- nadzorowanie pracy administracyjno - gospodarczej placówki;
- zapewnianie odpowiednich warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w Schronisku;
- ścisłe egzekwowanie przestrzegania przez turystów regulaminu Schroniska;
- zapewnienie opieki wychowawczej młodzieży przebywającej w Schronisku;
- udzielanie informacji turystycznej dotyczącej najbliższej okolicy i regionu;
- popularyzowanie form turystyczno-krajoznawczych, prowadzenie poradnictwa w tym zakresie oraz współudział w organizacji imprez krajoznawczo-turystycznych;
- ustalanie wysokości odszkodowań za uszkodzenie i zniszczenie przez turystów sprzętu i urządzeń Schroniska;
- prawna i materialna odpowiedzialność za powierzone mienie Schroniska;
- prowadzenie statystyki i sprawozdawczości z działalności Schroniska;
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych;
- przyjmowanie do depozytu przedmiotów wartościowych oraz środków pieniężnych wnoszonych do Schroniska przez osoby korzystające ze Schroniska.
- Dyrektor Schroniska jest odpowiedzialny za bieżące i zgodne z przepisami prawa prowadzenie (na ustalonych drukach) dokumentacji Schroniska.
Rozdział 7c
Zadania pracowników
§ 51
- W Schronisku zatrudnia się pracowników pedagogicznych i obsługi.
- Zadania pedagogiczne w Schronisku realizuje nauczyciel- wychowawca Schroniska.
- Pracownikami obsługi są pracownicy recepcji oraz pracownicy obsługowo - gospodarczy.
- Do zadania recepcjonisty należy:
- prowadzenie dokumentacji Schroniska zgodnie z odrębnymi przepisami;
- prowadzenie kwitariusza przychodów w razie konieczności oraz wpłacanie środków finansowych w księgowości Szkoły;
- przedkładanie w księgowości Szkoły informacji o obciążeniu turystów indywidualnych i grup rachunkami gotówkowymi i przelewowymi po ich zameldowaniu;
- prowadzenie magazynu pościeli w tym bieżące zabezpieczenie czystej pościeli;
- przygotowanie danych do statystyki GUS;
- przyjmowanie grup i turystów indywidualnych, przydzielanie miejsc noclegowych;
- udzielanie turystom niezbędnych informacji;
- rejestracja osób korzystających ze Schroniska;
- nadzorowani bezpieczeństwa gości i obiektu;
- prawna i materialna odpowiedzialność za powierzone mienie Schroniska;
- dbałość o ład i czystość na terenie obiektu i wokół obiektu;
- realizacja innych zadań zleconych przez kierownika Schroniska. O wszelkich zauważonych zakłóceniach w pracy schroniska i niewłaściwych zachowaniach gości informuje natychmiast kierownika schroniska. O usterkach technicznych informuje bezzwłocznie pracownika zajmującego się stanem technicznym obiektu.
- Do zadania sprzątaczki należy:
- dbałość o ład i czystość na terenie obiektu;
- sprzątanie pomieszczeń Schroniska (w tym mycie okien);
- sprzątanie terenu wokół obiektu;
- dozorowanie pomieszczeń i majątku znajdującego się w Schronisku;
- sprawowanie dyżuru w Schronisku w razie konieczności;
- prowadzenie magazynu środków czystości;
- realizacja innych zadań zleconych przez kierownika Schroniska. O sprzecznych ze statutem zachowaniach gości informuje kierownika Schroniska
- Do zadań konserwatora należy:
- utrzymanie ładu i porządku w pomieszczeniach Schroniska oraz na terenach wokół obiektów;
- dbałość o sprawne funkcjonowanie urządzeń i sprzętu Schroniska;
- prowadzenie podręcznych magazynów;
- naprawa urządzeń i wyposażenia Schroniska;
- malowanie pomieszczeń Schroniska w razie konieczności;
- dokonywanie drobnych zakupów i rozliczanie się z rachunków i pobranych zaliczek w księgowości szkoły;
- realizacja innych zadań zleconych przez kierownika Schroniska. O sprzecznych ze statutem zachowaniach gości informuje kierownika Schroniska
- Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników określają odrębne przepisy.
- Szczegółowy zakres czynności i obowiązków dla poszczególnych pracowników określa Dyrektor Szkoły.
Rozdział 7d
Organizacja schroniska
§ 52
- Schronisko jest placówką stałą czynną cały rok.
- Schronisko posiada 49 stałych miejsc noclegowych.
- Przyjmowanie osób w Schronisku odbywa się od godz. 10.00- do 21.00.
- Doba w Schronisku trwa od godz. 17 00 i kończy się o godz. 10 00 dnia następnego.
- Prawo do korzystania ze Schroniska przysługuje młodzieży szkolnej i studenckiej, nauczycielom, nauczycielom akademickim, wychowawcom i innym pracownikom oświaty oraz członkom PTSM, turystom zagranicznym posiadającym legitymacje ze znaczkiem „IYHF" i innym osobom.
§ 53
System rezerwacji miejsc noclegowych:
- grupy zorganizowane złożone co najmniej z 10 osób zgłaszają pobyt przynajmniej na dwa tygodnie wcześniej przed przybyciem do Schroniska. W rezerwacji podaje się nazwisko i imię opiekuna grupy oraz jego adres, liczbę i płeć uczestników, nazwę i adres szkoły (uczelni) lub organizacji, czas pobytu w Schronisku oraz dzień i godzinę przybycia;
- zamówienie grupy zorganizowanej jest kwalifikowane według kolejności zgłoszeń, z tym że pierwszeństwo mają dzieci i młodzież szkolna oraz studenci;
- turyści indywidualni w grupach poniżej 10 osób są przyjmowani na noclegi w Schronisku, jeżeli są wolne miejsca, z tym, że pierwszeństwo mają dzieci i młodzież szkolna oraz studenci.
§ 54
Kierownik grupy wycieczkowej i opiekunowie zobowiązani są nocować w Schronisku razem z uczestnikami w przeciwnym razie grupa nie może być przyjęta do Schroniska.
§ 55
- Schronisko posiada wewnętrzny regulamin ustalony przez dyrektora.
- Schronisko odpowiada jedynie za przedmioty i środki pieniężne złożone w depozycie Schroniska. Szczegółową procedurę złożenia wartościowych przedmiotów bądź środków pieniężnych określa regulamin Schroniska.
- Warunkiem korzystania z pobytu i noclegu w Schronisku jest bezwzględne przestrzeganie obowiązującego regulaminu.
- W razie przekroczenia regulaminu lub nieodpowiedniego zachowania się dyrektor Schroniska jest uprawniony do usunięcia winnego ze Schroniska, a ponadto zawiadamia o tym właściwą jednostkę (szkołę, uczelnie, organizację, zakład pracy).
§ 56
- W miejscu ogólnie dostępnym dla osób korzystających ze Schroniska umieszczone są:
- statut Schroniska;
- regulamin Schroniska;
- cennik opłat za usługi świadczone przez Schronisko;
- wykaz ważniejszych telefonów (pogotowie ratunkowe, policja straż pożarna, itp);
- ekspozycja i materiały informacyjne o regionie;
- książka życzeń i zażaleń.
Rozdział 7e
Prawa i obowiązki dzieci i młodzieży korzystających ze schroniska
§ 57
Dzieci i młodzież mają prawo:
- zapoznać się ze statutem i regulaminem Schroniska,
- korzystać z urządzeń i wyposażenia Schroniska zgodnie z ich przeznaczeniem,
- dokonywać rezerwacji miejsc noclegowych na zasadach obowiązujących w schronisku,
- uzyskać stosowną pomoc w rozwiązaniu problemów związanych z pobytem w schronisku,
- dokonywać wpisu do książki życzeń i zażaleń oraz do księgi pamiątkowej Schroniska,
- uzyskać stosowną informację o regionie i trasach turystycznych,
- korzystać ze Schroniska przez 3 kolejne noce, chyba że są wolne miejsca i kierownika Schroniska wyrazi zgodę na dłuższy pobyt,
- korzystać z pomieszczeń kuchennych, sanitarnych oraz świetlicy i „biblioteki turystycznej" po uprzednim wpisaniu się na listę korzystających.
§ 58
- Do obowiązków dzieci i młodzieży należy:
- ścisłe przestrzeganie zapisów regulaminu Schroniska i zaleceń wydawanych przez dyrektora Schroniska,
- dokonywania w recepcji Schroniska obowiązku meldunkowego (w przypadku korzystania z noclegów),
- wnoszenia odpłatności za pobyt w schronisku,
- dbałość o udostępnione urządzenia i wyposażenie Schroniska,
- przestrzeganie regulaminu wewnętrznego Schroniska.
- W przypadku naruszenia praw dziecka obowiązuje następujący tryb składania skarg:
- w razie naruszenia praw dziecka przez pracowników Schroniska, osoba, której prawa naruszono lub jej prawny opiekun składa skargę kierownikowi Schroniska ustnie do protokołu lub na piśmie;
- w razie naruszenia praw dziecka przez kierownika skargę należy złożyć na piśmie do dyrektora Szkoły;
- w razie naruszenia praw dziecka przez dyrektora Szkoły skargę należy złożyć na piśmie do Rady Powiatu w Nysie;
- terminy załatwienia skarg regulują przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
Rozdział 7f
Finansowanie schroniska
§ 59
- Schronisko jest jednostką budżetową.
- Za usługi świadczone przez Schronisko pobierane są opłaty. Wysokość opłat określa organ prowadzący Schronisko na wniosek dyrektora .
- Dyrektor może występować do organu prowadzącego o zmianę cen noclegów w związku z podwyższeniem świadczonych usług.
- Ceny dotyczące innych usług może ustalać dyrektor Schroniska w porozumieniu z organem prowadzącym Schronisko.
- Niezależnie od opłaty za nocleg, osoba korzystająca z bielizny pościelowej Schroniska pokrywa jednorazowy koszt jej prania w wysokości ustalonej przez dyrektora Schroniska wg faktycznych kosztów jej prania.
- Za korzystanie z pomieszczeń schroniska w ciągu dnia (dla osób niekorzystających z noclegu bez prawa wstępu do pomieszczeń noclegowych) obowiązuje opłata zgodnie z cennikiem opłat za usługi świadczone w Schronisku ustalonym przez organ prowadzący schronisko.
- Wpływy z opłat za usługi świadczone przez schronisko zalicza się jako dochody organu prowadzącego, z których pokrywa się wydatki na bieżące utrzymanie Schroniska.
- Plan wydatków Schroniska na cały rok uchwala Rada Powiatu w Nysie.
- Dyrektor Szkoły -Schroniska zobowiązany jest do wydatków zgodnie z ustalonym przez organ prowadzący planem wydatków, ustawą o finansach publicznych oraz innymi przepisami prawa Obowiązującymi w jednostkach sektora finansów publicznych.
Rozdział 8
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 60
1. Przepisy zawarte w statucie stosuje się odpowiednio do szkoły dla dorosłych z wyłączeniem przepisów o pomocy materialnej, zadaniach opiekuńczych szkoły, współdziałaniu szkoły z rodzicami, programie. wychowawczo- profilaktycznych.
2. Sprawy nieuregulowane w niniejszym Statucie Zespołu Szkół określono oddzielnie
w Statucie Liceum Ogólnokształcącego, Statucie Technikum i Statucie Branżowej Szkoły I-go Stopnia, które wchodzą w skład Zespołu Szkół w Głuchołazach.
§ 61
- Każda szkoła wchodząca w skład Zespołu Szkół posiada pieczęć urzędową i używa jej zgodnie z odrębnymi przepisami
- Pieczęcie urzędowe szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół nie zawierają nazwy Zespołu.
- Tablice i pieczęcie szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół mają u góry nazwę Zespołu, a u dołu nazwę szkoły.
§62
Zespół Szkół posiada sztandar Zespołu.
§ 63
- Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami,
- Zasady prowadzenia przez Szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
§ 64
1. Zmiany w statucie mogą być dokonywane przez Radę Pedagogiczną z własnej inicjatywy lub na wniosek organów Szkoły, organu prowadzącego lub organu nadzoru pedagogicznego.
2. Dyrektor ma obowiązek powiadomić organy Szkoły o każdej zmianie w Statucie.
3. Dyrektor Szkoły opracowuje tekst jednolity Statutu.